イシカワ ヤスシゲ   Yasushige ISHIKAWA
  石川 保茂
   所属   京都外国語大学  外国語学部 英米語学科
   職種   教授
言語種別 日本語
発行・発表の年月 2015/12/14
形態種別 論文
査読 査読あり
招待論文 招待あり
標題 英語授業における脳活動同調評価の試み
執筆形態 共著
掲載誌名 第16回計測自動制御学会システムインテグレーション部門講演会(SI2015)講演論文集
巻・号・頁 1903-1906頁
担当範囲 A4、総頁数4頁、共同執筆につき本人の担当部分抽出不可能
著者・共著者 野澤孝之、山本玲子、石川保茂、鄭嫣婷、池田純起、榊浩平、川島隆太
概要 We measured brain activities of teacher and students during English classes in a junior high school using Ultra-compact fNIRS, and observed how the inter-brain synchrony between the teacher and students was affected by different factors within classroom communication, such as the types of learning activities and subjective engagement of the students with the class. The obtained results indicate the potential of collective inter-brain synchrony to be a useful quantitative measure for evaluating and designing various forms of educational communication.