Takako RAMSDEN
   Department   Kyoto University of Foreign Studies  Department of British and American Studies, Faculty of Foreign Studies
   Position   Associate Professor
Date 2018/12/27
Presentation Theme An Empirical Study of L2 Learners' Responses to the Paraphrasing Translation (PT) Method
Conference 10th ICRTEL 2018—International Conference on Research in Teaching, Education & Learning
Promoters Teaching & Education Research Association
Conference Type International
Presentation Type Speech (General)
Contribution Type Individual
Venue Bali, Indonesia
Details 翻訳を外国語教育に取り入れるメソッドとして、コミュニケーション目的に使われる言語内翻訳(paraphrasing)と異言語間翻訳(translation)とを組み合わせた「パラフレーズ翻訳(Paraphrasing Translation—PT)」を用いて高校生にワークショップを行った。本発表では、ワークショップ前後に行ったアンケートと翻訳テストの量的・質的分析の結果を報告し、PTが学習者の産出能力向上に役立つメソッドとして可能性があることを示唆した。