Takatoyo UMEMOTO
   Department   Kyoto University of Foreign Studies  ,
   Position   Associate Professor
Language English
Publication Date 2016/09
Type Academic Paper
Peer Review Peer reviewed
Title The relationship between beliefs in cooperation, motivation, and engagement in cooperative learning(協同学習における協同作業認識,動機づけ,エンゲージメントの関連)
Contribution Type Multiple author(s)
Journal Psychology
Journal TypeAnother Country
Volume, Issue, Page 7(10),pp.1335-1341
Responsible for 共同研究につき本人担当部分抽出不可能
Author and coauthor Umemoto, T., & Yada, N.
Details 大学生の協同学習場面を対象に調査を行い,協同作業認識,動機づけと学習行動の関連をパス解析によって検討した。その結果,協同学習に対する有効性の認識が動機づけを促進し,学習行動を促す可能性が示された。一方で,協同的な学習を回避して一人で学習する方が良いという認識は動機づけを阻害することで,学習行動にネガティブな影響を与える可能性が示された。