Mami YOSHIDA
   Department   Kyoto University of Foreign Studies  Department of British and American Studies, Faculty of Foreign Studies
   Position   Professor
Language English
Publication Date 2009/02/12
Type Academic Paper
Title Think-Aloud Protocols and Type of Reading Task: the issue of reactivity in L2 reading research(「第二言語読解における、発話プロトコル分析が認知プロセスに与える影響」)
Contribution Type Single author
Journal Second Language Research Forum 『Selected Proceedings of the 2007 Second Language Research Forum: Diverse Contributions to SLA』
Volume, Issue, Page pp.199-209
Responsible for (A4、 総頁数262頁中10頁を担当)
Author and coauthor 吉田真美
Details 本研究では、発話プロトコル法(読解過程を観察するためのオンラインデータ収集方法)が、英語読解時の認知プロセスの妨げになるかという問題を検討した。その結果、発話プロトコル法は内容理解の妨げにはならないが、読解中に行うアウトライン作成等のライティングスキル等を伴う複雑な課題において、認知プロセスに負荷を課すことが明らかになった。