Yasushige ISHIKAWA
   Department   Kyoto University of Foreign Studies  Department of British and American Studies, Faculty of Foreign Studies
   Position   Professor
Language Japanese
Publication Date 2015/12
Type Academic Paper
Peer Review Peer reviewed
Invitation Invited paper
Title A Pilot Study on Collective Inter-brain Synchrony during English Class
Contribution Type Multiple author(s)
Journal SI2015 Proceedings
Journal TypeJapan
Volume, Issue, Page pp.1903-1906
Total page number 4
Author and coauthor Takayuki Nozawa, Reiko Yamamoto, Yasushige Ishikawa, Hyeonjeong Jeong, Shigeyuki Ikeda, Kohei Sakaki, Ryuta Kawashima
Details 本論文では、授業実践者として応募者が参加している応用言語学と脳科学の研究者による教員と学習者の関係性に着目した共同研究について論じた。中学校英語授業において超小型NIRSを使用し、教員・学習者間の脳同調を測定ウェーブレット変換コヒーレンス解析を実施した。その結果、教員・学習者間の脳同調測定結果が教育コミュニケーションの有効性を検証する指標となる可能性が判明した。