Tsutomu INAGAKI
   Department   Kyoto University of Foreign Studies  ,
   Position   Associate Professor
Language English
Publication Date 2024/04
Type Academic Paper
Peer Review Peer reviewed
Title Longitudinal reciprocal relationships among mastery goals, autonomous motivation, and motivation instability
Contribution Type Multiple author(s)
Journal Asia Pacific Education Review
Journal TypeAnother Country
Authorship Last author
International coauthorship International coauthorship
Author and coauthor Takatoyo Umemoto, Tsutomu Inagaki
Details 本研究は、習得目標(文脈レベル)と自律的動機づけ・動機づけの不安定性(状況レベル)の縦断的な相互関係を検討したものである。日本の大学生218名を対象に3時点で調査を行い、習得目標が自律的動機づけを高め、動機づけの不安定性を低下させるトップダウン効果が確認された。また、自律的動機づけが習得目標に影響を与えるボトムアップ効果も示され、文脈的・状況的動機づけの相互作用が明らかとなった。