Tsutomu INAGAKI
Department Kyoto University of Foreign Studies , Position Associate Professor |
|
Language | English |
Publication Date | 2024/04 |
Type | Academic Paper |
Peer Review | Peer reviewed |
Title | Longitudinal reciprocal relationships among mastery goals, autonomous motivation, and motivation instability |
Contribution Type | Multiple author(s) |
Journal | Asia Pacific Education Review |
Journal Type | Another Country |
Authorship | Last author |
International coauthorship | International coauthorship |
Author and coauthor | Takatoyo Umemoto, Tsutomu Inagaki |
Details | 本研究は、習得目標(文脈レベル)と自律的動機づけ・動機づけの不安定性(状況レベル)の縦断的な相互関係を検討したものである。日本の大学生218名を対象に3時点で調査を行い、習得目標が自律的動機づけを高め、動機づけの不安定性を低下させるトップダウン効果が確認された。また、自律的動機づけが習得目標に影響を与えるボトムアップ効果も示され、文脈的・状況的動機づけの相互作用が明らかとなった。 |