Tsutomu INAGAKI
   Department   Kyoto University of Foreign Studies  ,
   Position   Associate Professor
Language English
Publication Date 2024/09
Type Academic Paper
Peer Review Peer reviewed
Title Reciprocal relationship between motivation and engagement in out-of-class learning among Japanese undergraduates
Contribution Type Multiple author(s)
Journal Journal of Education and Learning
Journal TypeAnother Country
Volume, Issue, Page 14(1),pp.1-14
Authorship Last author
Author and coauthor Takatoyo Umemoto, Tsutomu Inagaki
Details 本研究は、日本の大学生293名を対象に、課外学習(宿題)における動機づけとエンゲージメントの相互関係を検討したものである。縦断的調査と交差遅延パネルモデルにより、内発的調整と情動的エンゲージメントの間に正の相互関係が確認された。さらに、同一化的・取り入れ的調整は行動的エンゲージメントと関連し、外発的調整との関連は見られなかった。課外学習の促進には内的動機づけが重要であることが示された。