Reiko YAMAMOTO
   Department   Kyoto Junior College of Foreign Languages  , Department of English Studies for Careers
   Position   Professor
Language English
Publication Date 2022/03
Type Academic Paper
Peer Review Peer reviewed
Title Phonetic Symbol Instruction with Self-made Material: A Study Involving with Elementary School Teacher Trainees
Contribution Type Multiple author(s)
Journal LET関西支部研究収録
Journal TypeJapan
Volume, Issue, Page 20,pp.1-18
Total page number 18
Author and coauthor ◎Masaki, K.,Yamamoto, R. & Satoi, H.
Details 中学校高校における英語教育で、発音指導が軽視されているという先行研究に基づき、英語教員自身の発音の能力および発音指導力を向上させるため、発音記号が有効であることを実証した研究である。発音記号を学習するためのパワーポイント教材を開発し、京都・大阪・兵庫の私立大学において、教職課程を履修している大学生を対象に本教材で発音記号指導を実施した。学生のプロトコル・インタビュー・ジャーナル分析から、学生の自分の発音に対する自信、また将来教師として発音記号を指導する自信の萌芽が観察された。