Reiko YAMAMOTO
   Department   Kyoto Junior College of Foreign Languages  , Department of English Studies for Careers
   Position   Professor
Language English
Publication Date 2024/01
Type Academic Paper
Peer Review Peer reviewed
Title How a Teacher Changes Her Negative Emotion into Positive: A Key to Child Engagement in English Storytelling
Contribution Type Single author
Journal AsiaTEFL Proceedings 2023: Papers from the 21st AsiaTEFL Conference. ISBN: 979-11-982534-0-8
Journal TypeAnother Country
Publisher AsiaTEFL
Volume, Issue, Page pp.1151-1158
Total page number 8
Authorship Lead author
Author and coauthor Reiko Yamamoto
Details 教員は生徒の情動をどのように受け止め即興で対応しているのかを明らかにした研究である。調査として、経験豊かな小学校教員を対象に、英語の絵本の読み聞かせをするタスクを実施し、教員と生徒の発話および身体的反応を録画した。後日その動画を視聴しながら教員自身にインタビューを行い、生徒のどのような反応に自分はどのように感じ、また何を意図して授業を調整していったかを語ってもらった。結果として、教員は生徒のポジティブな反応だけでなくネガティブな反応にも大きく影響を受け、自らの情動を同期させながら改善していく過程が明らかになった。
URL for researchmap https://asiatefl.org/main/main.php?main=10&sub=2