Hajime NOZAWA
   Department   Kyoto University of Foreign Studies  Department of British and American Studies, Faculty of Foreign Studies
   Position   Professor
Date 2015/07/26
Presentation Theme How to urge people to buy with words - cognitive scenarios underlying advertising copies in Japanese (「言葉でどのように人にものを買わせるかー日本語の宣伝コピーに見られる認知的シナリオ」)
Conference The 14th International Pragmatics Conference
Conference Type International
Presentation Type Speech (General)
Venue the University of Antwerp, Belgium
Publisher and common publisher Hajime Nozawa, Hideo Tominaga
Details 人々に商品やサービスを購入させる試みとしての宣伝コピーは、そのような発語媒体効果を意図した発話とみなすことができる。また、宣伝コピーは多くの場合、商品やサービスの購入を明示的には促さず、間接発話行為としての分析も可能である。本稿では、認知的なシナリオの観点から、宣伝コピーがシナリオのどの部分に言及することで、宣伝という行為を成立させようとしているのかを、いくつかの異なる商品やサービスごとに検討する。