Mami YOSHIDA
   Department   Kyoto University of Foreign Studies  Department of British and American Studies, Faculty of Foreign Studies
   Position   Professor
Date 2008/09/12
Presentation Theme Are They Really Thinking-aloud?: Comparison of Think-aloud Processes between a Group-administered session in a language laboratory and an individually conducted session(「発話プロトコル法の実施方法の違いが与える英文読解への影響」)
Conference British Association for Applied Linguistics Annual Conference
Conference Type International
Presentation Type Speech (General)
Venue Swansea University, UK
Publisher and common publisher 吉田真美
Details 本研究では、発話プロトコル法(読解過程を観察するためのオンラインデータ収集法)の実施方法の違い(集団と個人)が、英語読解のプロセスにどのような影響を与えるかを調査した。その結果、内容の理解度には影響ないが、個人実施の方が複雑な課題をより正確に完成させ、多様なストラテジー使用を促すことが明らかになった。発話プロトコル法は実施方法によって、読みの妨げになるどころかより深い理解を導く可能性がある。