Masao AIKAWA
   Department   Kyoto University of Foreign Studies  Department of British and American Studies, Faculty of Foreign Studies
   Position   Professor
Date 2010/11/12
Presentation Theme Toward the Implementation of ELP-oriented Approach in Japan(日本の英語教育に於けるELPアプローチの実践に向けて)
Conference The Nineteenth International Symposium and Book Fair on English Teaching
Promoters English Teachers' Association, Republic of China (ETA-ROC)
Conference Type International
Presentation Type Speech (General)
Venue 於:台北市・台湾 Chien Tan Overseas Youth Activity Center, Taipei, Taiwan
Publisher and common publisher 高田智子, 緑川日出子, 相川真佐夫
Details 本研究はフィンランドで行われた ELP (European Language Portfolio) プロジェクトについて、日本の大学英語教育への適用性について探求するものである。3大学機関における1年次生の「英語」で、ELPアプローチ、協同学習および内省を組み込んだ授業が行われた。授業はペアワークやグループワークなどを行うことで「コミュニティの一員」として学習者を位置づけ、ジャーナルを通した教師と学生とのやりとり、ビデオによるプレゼンテーションの振り返りなどの方法で内省を行う授業が進められた。その結果として、ELPアプローチが学習者の動機付けや自律性を促すことを示している。