Masao AIKAWA
   Department   Kyoto University of Foreign Studies  Department of British and American Studies, Faculty of Foreign Studies
   Position   Professor
Date 2011/11/11
Presentation Theme A Qualitative Study of an ELP-oriented Approach in a Japanese Educational Setting(日本の英語教育におけるELPアプローチの質的分析研究)
Conference PAC 2011 and 20th International Symposium and Book Fair on English Teaching
Promoters English Teachers' Association, Republiuc of China (ETA-ROC)
Conference Type International
Presentation Type Speech (General)
Venue 於:台北市・台湾 Chien Tan Overseas Youth Activity Center, Taipei, Taiwan
Publisher and common publisher 相川真佐夫, 高田智子, 緑川日出子
Details 本研究はフィンランドで実行された ELP (European Language Portfolio) プロジェクトについて、日本の大学英語教育への適用性を探求するものである。3大学機関における1年次生の「英語」で、ELPアプローチ、協同学習および内省を組み込んだ授業が行われた。前調査で行った単年度の実践でELPアプローチが学習者の動機付けや自律性を促すことを得られたが、そのうちの学生2名をケーススタディとして、その後、その自律性がプレゼンテーション技能に影響を与えているか、技能面と自律面から、対象者の実際のパフォーマンスとインタビューからデータを抽出し、考察した。