イシカワ ヤスシゲ   Yasushige ISHIKAWA
  石川 保茂
   所属   京都外国語大学  外国語学部 英米語学科
   職種   教授
発表年月日 2015/12/14
発表テーマ 英語授業における脳活動同調評価の試み
会議名 第16回計測自動制御学会システムインテグレーション部門講演会(SI2015)
主催者 計測自動制御学会システムインテグレーション部門
学会区分 全国学会
発表形式 口頭(招待・特別)
単独共同区分 共同
開催地名 名古屋国際会議場
発表者・共同発表者 野澤孝之、山本玲子、石川保茂、鄭嫣婷、池田純起、榊浩平、川島隆太
概要 We measured brain activities of teacher and students during English classes in a junior high school using Ultra-compact fNIRS, and observed how the inter-brain synchrony between the teacher and students was affected by different factors within classroom communication, such as the types of learning activities and subjective engagement of the students with the class. The obtained results indicate the potential of collective inter-brain synchrony to be a useful quantitative measure for evaluating and designing various forms of educational communication.