Mami YOSHIDA
Department Kyoto University of Foreign Studies Department of British and American Studies, Faculty of Foreign Studies Position Professor |
|
Date | 2008/09/12 |
Presentation Theme | Are They Really Thinking-aloud?: Comparison of Think-aloud Processes between a Group-administered session in a language laboratory and an individually conducted session(「発話プロトコル法の実施方法の違いが与える英文読解への影響」) |
Conference | British Association for Applied Linguistics Annual Conference |
Conference Type | International |
Presentation Type | Speech (General) |
Venue | Swansea University, UK |
Publisher and common publisher | 吉田真美 |
Details | 本研究では、発話プロトコル法(読解過程を観察するためのオンラインデータ収集法)の実施方法の違い(集団と個人)が、英語読解のプロセスにどのような影響を与えるかを調査した。その結果、内容の理解度には影響ないが、個人実施の方が複雑な課題をより正確に完成させ、多様なストラテジー使用を促すことが明らかになった。発話プロトコル法は実施方法によって、読みの妨げになるどころかより深い理解を導く可能性がある。 |