Takako RAMSDEN
Department Kyoto University of Foreign Studies Department of British and American Studies, Faculty of Foreign Studies Position Associate Professor |
|
Date | 2018/12/27 |
Presentation Theme | An Empirical Study of L2 Learners' Responses to the Paraphrasing Translation (PT) Method |
Conference | 10th ICRTEL 2018—International Conference on Research in Teaching, Education & Learning |
Promoters | Teaching & Education Research Association |
Conference Type | International |
Presentation Type | Speech (General) |
Contribution Type | Individual |
Venue | Bali, Indonesia |
Details | 翻訳を外国語教育に取り入れるメソッドとして、コミュニケーション目的に使われる言語内翻訳(paraphrasing)と異言語間翻訳(translation)とを組み合わせた「パラフレーズ翻訳(Paraphrasing Translation—PT)」を用いて高校生にワークショップを行った。本発表では、ワークショップ前後に行ったアンケートと翻訳テストの量的・質的分析の結果を報告し、PTが学習者の産出能力向上に役立つメソッドとして可能性があることを示唆した。 |