研究者総覧
TOPページ
研究者総覧TOPページ
(最終更新日:2024-12-22 03:09:03)
モイゼス カルヴァーリョ
Moises Kirk de Carvalho Filho
モイゼス・カルヴァーリョ
所属
京都外国語大学 外国語学部 ブラジルポルトガル語学科
職種
教授
■
学会発表
1.
2016/10/08
基礎語彙の習得と学習成果(2016 年度日本ポルトガル・ブラジル学会(AJELB))
2.
2016/04/08
Usando uma abordagem comunicativa e integrada em uma sala de aula de CALL (Using an integrated and communicative approach in a CALL classroom).(International Conference on Teaching and Learning Portuguese as a Foreign Language)
3.
2014/10/11
『ポルトガル語文法用語小事典』の有効性に関する実証的研究(2014 年度日本ポルトガル・ブラジル学会(AJELB))
4.
2014/07/08
The relationship among epistemological beliefs, critical thinking and metacognition on second language learning(28th International Congress of Applied Psychology)
5.
2012/07/22
The effects of metacognition and epistemological beliefs on second language learning(第30回国際心理学会(ICP))
6.
2011/07/05
A cross-cultural assessment of the relationship between epistemic metacognition and critical thinking(第12回ヨーロッパ心理学会(ECP))
5件表示
全件表示(6件)
■
著書・論文歴
1.
著書
メタ認知の役割 教育認知心理学の展望 (共著) 2016/03
2.
著書
中級へのブラジル・ポルトガル語文法 (共著) 2013/09
3.
著書
Psychological theories, practices, and ideas in educational context. (共著) 2012/07
4.
著書
教育・発達心理学 (共著) 2012/03
5.
著書
メタ記憶:記憶のモニタリングとコントロール (単著) 2009/01
6.
著書
グローバル化時代のブラジルの実像と未来 (共著) 2008/04
7.
論文
ブラジルにおける先住民教育の現状と課題 『南北アメリカの課題と展望』 (単著) 2023/03
8.
論文
Passionate and psychologically-undetached: A moderated-mediated investigation of psychological distress among engaged employees Stress and Health pp.1-11 (共著) 2023/02
9.
論文
Minorias na América Latina: A influência da educação sobre e para a população indígena do Brasil na realidade enfrentada por esta minoria no país. 『アフロ・ラテンアメリカ研究』 (創刊号),55-72頁 (単著) 2022/03
10.
論文
A situação atual e os desafios para educação dos povos indígenas na América Latina. 『京都外国語大学ラテンアメリカ研究所の現在(いま)』 (1),1-10頁 (単著) 2021/03
11.
論文
ブラジルの学校教育システムへの先住民の貢献 『いえらっく』 (40),10-12頁 (単著) 2020/12
12.
論文
What Kinds of Value Motives Guide People in Their Moral Attitudes? The Role of Personal and Prescriptive Values at the Culture Level and Individual Level Journal of Cross-Cultural Psychology 46(2),pp.211-228 (共著) 2014/12
13.
論文
Os efeitos das habilidades metacognitivas e de crenças epistemológicas no aprendizado de português como segunda língua (The effects of metacognitive skills and epistemological beliefs on the learning of Portuguese as a second language). 京都外国語大学『研究論叢』 LXXIX,145-157頁 (単著) 2012/07
14.
論文
Temperament styles of children from Japan and the United States: A cross-national study Educational Measurement and evaluation Review (3),pp.3-23 (共著) 2012/07
15.
論文
幸福感の国際比較研究:13ヵ国のデータ 心理学評論 55(1),70-89頁 (共著) 2012/06
16.
論文
Factors involved in the use of language learning strategies and oral proficiency among Taiwanese students in Taiwan and the Philippines. The Asia- Pacific Education Researcher 20(3),pp.489-502 (共著) 2011/07
17.
論文
Assessing changes in performance and monitoring processes in individual and collaborative tests according to students’ metacognitive skills. European Journal of Cognitive Psychology (22),pp.1107-1136 (単著) 2010/04
18.
論文
Metacognitive judgments in a naturalistic setting: Monitoring performance in classroom tests. International Journal of Psychology (44),pp.93-108 (単著) 2009/04
19.
論文
Assessing the level of English language exposure of Taiwanese college students in Taiwan and the Philippines. The Asian EFL Journal Quarterly (11),pp.62-73 (共著) 2009/03
20.
論文
Metacognitive Judgments in Classroom Tests: Assessing Performance in Naturalistic Settings. De La Salle University. 『Research Faculty Project # 41 (UERF) 3T SY 2003-2004』, pp.1-68. (単著) 2004/12
21.
論文
Relational aggression among Filipino on-the-job-training students. Philippines Journal of Psychology (36),pp.120-138 (共著) 2004/12
22.
論文
Behavioral orientations and peer contact patterns of relationally aggressive girls. Psychological Reports (94),pp.327-334 (共著) 2004/02
23.
論文
The Effects of Metacognitive Abilities, Self-Efficacy, and Social Information on Confidence Judgments. De La Salle University. 『URCO Project # 02 RP』, pp. 1-45. (単著) 2003/10
24.
論文
A review on theories of self-regulation of learning. 広島大学『教育学部紀要』 III(50),pp.437-445 (単著) 2002/03
25.
論文
メタ認知判断に対する社会的影響媒介に関する統合モデル (単著) 2002/03
26.
論文
The effect of social influences and general metacognitive knowledge on metamemory judgments. Contemporary Educational Psychology (26),pp.571-587 (共著) 2001/10
27.
論文
The effects of social cues on confidence judgments mediated by knowledge and regulation of cognition. The Journal of Experimental Education (69),pp.325-343 (共著) 2001/07
28.
論文
From Socrates to Neuropsychology: A review on metacognition. 広島大学『教育学部紀要』 III(49),pp.311-320 (単著) 2001/03
29.
その他
学生の目線を意識した教え方とラポールの形成に向けて 2018年(平成30年)度FD活動報告書 57-61頁 (単著) 2019/03
5件表示
全件表示(29件)
■
学歴
1.
2002/03/25
(学位取得)
広島大学 博士 (心理学専攻)
2.
1999/04~2002/03
広島大学博士課程後期 留学
3.
1999/03/25
(学位取得)
広島大学 修士 (心理学専攻)
4.
1997/04~1999/03
広島大学博士課程前期 留学
5.
1996/04~1997/03
広島大学研究生 留学
6.
1995/01/25
(学位取得)
アマゾニア大学 学士 (教育学)
7.
~2002/03
広島大学 教育学研究科 博士課程修了
8.
~1999/03
広島大学 教育学研究科 修士課程修了
5件表示
全件表示(8件)
■
職歴
1.
2020/04~
京都外国語大学 外国語学部 ブラジルポルトガル語学科 教授
2.
2019/04~
大阪大学 非常勤講師
■
教育上の能力
●作成した教科書、教材
1.
中級へのブラジル・ポルトガル語文法
●実務の経験を有する者についての特記事項
1.
2011/04~
外国人のためのポルトガル語検定試験 CELPE-Bras (担当教員)
■
授業科目
1.
総合ポルトガル語Ⅰ
2.
総合ポルトガル語Ⅰ
3.
総合ポルトガル語演習Ⅰ-1
4.
ポルトガル語初級会話Ⅰ
5.
総合ポルトガル語演習Ⅱ-1
6.
ポルトガル語初級会話Ⅱ
7.
ポルトガル語応用演習Ⅰ
8.
ポルトガル語応用演習Ⅱ
9.
基礎ポルトガル語
10.
ポルトガル語Ⅱ-2
11.
ポルトガル語Ⅲ-2
12.
ポルトガル語学ゼミⅠ
13.
ポルトガル語学ゼミⅡ
14.
ポルトガル語学ゼミⅢ
15.
ポルトガル語学ゼミⅣ
16.
卒業論文・卒業研究
17.
基礎ポルトガル語
18.
ポルトガル語Ⅱ-2
19.
ポルトガル語Ⅲ-2
20.
ポルトガル語コミュニケーション研究3
21.
ポルトガル語コミュニケーション研究4
5件表示
全件表示(21件)
■
社会における活動
1.
2018/01~2019/05
ポルトガル語講座を実施 (ボランティア活動):京都カポエイラアカデミア
2.
2010/12~2014/12
日本語・ポルトガル語翻訳 (ボランティア活動):ラジオエフエム宝塚の「たからづかフォーリンカルチャー」番組
■
講師・講演
1.
2021/12/12
ブラジルにおける先住民学校教育のための新たな試み
2.
2021/11/26
Panorama do Celpe-Bras no Japão
3.
2020/08/28
先住民の固有的で異文化的な 学校教育方法論の開発に向けて
4.
2018/12/07
ラテンアメリカにおける先住民教育の現状と課題(京都外国語大学、京都)
5.
2018/10/26
Happiness and Life Satisfaction(立命館大学、高槻)
6.
2018/09/12
学生の目線を意識した教え方とラポールの形成に向けて(京都外国語大学、京都)
7.
2014/05/14
ブラジルの教育:多様性の国における希望(京都外国語大学、京都)
5件表示
全件表示(7件)
■
委員会・協会等
1.
2019/04~
京都外国語大学・外国語自律学習支援室NINJA アドバイザー・副室長
■
受賞学術賞
1.
2004/12
De La Salle 大学 Research Faculty Award / De La Salle University / 2004